Ajuntaments de Mallorca han aprovat o aprovaran els pròxims mesos una ordenança fiscal reguladora del preu públic pel subministrament elèctric de vehicles en els punts de recàrrega municipal. Els del Pla no seran una excepció i la majoria començaran a fer pagar per les recàrregues quan fins ara era un servei gratuït pels usuaris que pagaven els ajuntaments.
Fa prop d’un any el Govern balear ja va remetre una instrucció als ajuntaments amb la recomanació de fer pagar en els punts de recàrrega municipals i a més proposant unes tarifes generals d’entre 0,20 i 0,30 kw/h.
Consultats diferents ajuntaments i segons xifres de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), cada punt de recàrrega de cotxes elèctrics costa als ajuntaments entorn dels 800 euros cada mes. A Algaida, per exemple, el cost anual és de més de 30.000 € pels 3 punts del nucli principal i un de Pina. A Montuïri suposa 20.000 € any.
Els ajuntaments que ja han aprovat l’ordenança són Maria de la Salut i Algaida (pendent de modificació puntual). Pendents d’iniciar l’elaboració o ja en marxa la redacció la tenen Porreres, Llubí, Montuïri, Lloret, Sineu, Sencelles i Sant Joan.
A Petra, Vilafranca i Santa Eugènia de moment no s’han plantejat aquesta opció. A Ariany no aplicaran aquesta mesura perquè hi un únic punt de recàrrega que funciona amb energia solar. Tampoc faran pagar de moment a Costitx perquè només hi ha un punt de recàrrega i el consum no és excessiu. En cas d’augmentar molt no es descartarà en el futur, però en tot cas es plantejarà abans fer ús d’energia solar com a Ariany.
EL PREU
Els ajuntaments del Pla aplicaran la mateixa ordenança que preveu un preu de 0,25 € el kw/h durant les tres primeres hores de recàrrega. A partir de les 4 hores de càrrega es pagaran 3 € per cada hora o fracció d’hora.
Aquesta ordenança unitària fou elaborada per la mateixa FELIB per tal de facilitar la feina als ajuntaments, explica el president de la federació de municipis i batle de Maria, Jaume Ferriol: “No té sentit que cada Ajuntament hagi de perdre temps dels seus tècnics, i per això vàrem enviar una ordenança perquè cada ajuntament l’adaptés”.
Els batles i batlesses consultats han coincidit a assenyalar que un dels objectius d’aquesta mesura és evitar una pràctica habitual i és que els usuaris deixen el cotxe en càrrega tot el dia. “Es tracte de fer pagar més als que abusen del servei i deixen el cotxe aparcat tot el dia fins i tot quan ja està la recàrrega completada”, expliquen.
De fet, i en aquest sentit, l’ordenança estipula que “una vegada acabada la càrrega és obligatori retirar el vehicle, permetent la càrrega d’un altre vehicle. En cas de no fer-ho es podrà multar per l’agent d’autoritat, atès que la reserva d’aparcament és només per a vehicles en procés de càrrega o que no hagin excedit el temps màxim marcat”.
Així mateix, apunten que la recàrrega gratuïta “és un servei deficitari pels ajuntaments i consideram que és un greuja comparatiu pagar l’electricitat a uns i que la resta de gent s’hagi de pagar el gasoil o la benzina“.
Els punts municipals de recàrrega elèctrica són gestionats per l’Institut Balear de l’Energia amb el sistema de gestió MELIB (Mobilitat elèctrica a les Illes Balears) depenent de la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia.
L’ordenança preveu sancions per no respectar les normes d’ús previstes en el document. Així s’estableixen faltes lleus (100 €) i greus (200 €). Així mateix, les molt greus suposaran una sanció de 500 € i la prohibició d’ús del punt de recàrrega durant tres mesos.
MILLORA DEL MANTENIMENT
Així mateix, des que es posaren en marxa aquests punts de recàrrega públics a través del sistema MELIB, hi hagué moltes queixes d’usuaris pel mal funcionament o avaries. En aquest sentit, Jaume Ferriol explica que “des de fa uns mesos el Govern sembla que ha posat fil a l’agulla amb l’empresa que té cura del manteniment dels punts de recàrrega i el servei ha millorat i passen més sovint a fer revisions”.