El Govern de les Illes Balears impulsa la primera promoció d’habitatge de protecció pública en règim de lloguer d’Algaida, mitjançant un acord entre l’Institut Balear de l’Habitatge (IBAVI) i l’Ajuntament del municipi.
El projecte es durà a terme en parcel·les que cedirà l’Ajuntament a la zona d’es Porrassar, amb una previsió de construir entre 15 i 20 habitatges.
El conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat del Govern, José Luis Mateo; la batlessa d’Algaida, Margalida Fullana, i el gerent de l’IBAVI, Roberto Maria Cayuela, han presentat avui l’acord per a aquesta nova promoció, la primera de lloguer social a Algaida.
Fins ara l’IBAVI només havia construït una promoció en aquest municipi, fa més de 30 anys, i va ser de 16 habitatges en règim de compravenda, els quals, per tant, no són gestionats per l’Institut ni formen part del seu parc públic d’habitatge.
Aquesta promoció, destinada a residents, es desenvoluparà en diverses parcel·les que ha de cedir l’Ajuntament d’Algaida a l’IBAVI.
Els terrenys es troben al carrer de sa Farinera, dins del sector des Porrassar, i sumen una superfície total màxima de més de 1.700 m².
L’edifici es distribuirà en planta baixa, primera planta i un aparcament subterrani. El projecte té un pressupost estimat en 6 milions d’euros i s’emmarca en el pla d’inversions «Illes en transformació» impulsat pel Govern .
Expliquen des de la Conselleria que «la previsió és construir un mínim d’entre 15 i 20 habitatges, si bé la xifra podria ser superior i serà determinada d’acord entre totes dues administracions».
Per decidir el nombre d’habitatges i les dimensions d’aquests, l’Ajuntament, segons ha explicat la batlessa, vol tenir en compte l’opinió dels ciutadans d’Algaida, mitjançant una enquesta ciutadana sobre diferents qüestions, entre elles l’habitatge, per definir els perfils de major demanda d’habitatge de lloguer social en el municipi.
TRAMITACIÓ EXPRÉS
Segons el govern, tant aquesta promoció d’Algaida com la majoria d’aquests projectes d’habitatge social de l’IBAVI es beneficiaran del procediment exprés incorporat pel Govern per accelerar la tramitació dels projectes d’habitatge públic, una de les mesures incloses en la nova Llei de juliol de 2025, d’actuacions urgents destinades a l’obtenció de sòl mitjançant projectes residencials estratègics a les Illes Balears.
Aquesta Llei permet que les promocions d’habitatge públic puguin declarar-se d’interès autonòmic i obtenir una tramitació abreujada, com altres infraestructures com centres educatius i sanitaris. Aquesta figura permet acurçar els terminis de tramitació, una reducció d’un o dos anys en la majoria i fins i tot de tres en alguns casos.
MÉS CRITICA LA TROBADA
Des de MÉS per Algaida, Pina i Randa, Joan Mas ha criticat que «la trobada d’avui a la Conselleria d’habitatge és una mostra més que el Govern del PP està desesperat en la qüestió de l’habitatge. El lloc allà on hi ha d’haver els solars per fer l’habitatge públic encara no hi ha ni els carrers, dir que aquells terrenys formen part d’un pla de xoc per l’habitatge és enganar a la gent, cosa que ens sembla insultant, ja que l’habitatge és fonamental i hi ha massa gent al nostre país que no pot dur a terme el seu projecte de vida i família perquè no hi té accés, amb el que això comporta socialment».
Així mateix, ha apuntat que «no entenem com l’equip de govern de l’ajuntament es presta a fer aquesta trobada que no serveix per a res, ens sap greu que entri al joc del Govern amb un tema tan delicat i sensible per la majoria de gent. Creim que s’ha de ser seriós i rigorós, actes com els d’avui només serveixen per generar expectatives a la gent que després es veuen frustrades perquè passen els anys i no hi ha res».
LA BATLESSA APEL·LA A LA FEINA
Per la seva banda, la batlessa d’Algaida, Margalida Fullana, ha respost en declaracions a Tot Pla que «no he entrat en el joc de ningú, el que hem fet i feim des de l’equip de govern d’Algaida és fer feina pel poble i per mirar de resoldre els problemes de l’habitatge que hi ha al municipi que és al que ens dedicam a la política municipal». «Els solars que hem de cedir estan en obres i s’hi està fent la dotació de serveis i jo he demanat a l’empresa que comencin pels solars municipals per accelerar els tràmits», ha explicat.
Ha apuntat que «si els altres partits volen fer polítiques com es fan al Parlament o a Madrid que les facin perquè noltros feim feina a peu de carrer pels veïnats i veïnades hi hagi el partit que hi hagi al Govern».
Ha afegit, en aquest sentit, que en la reunió ha demanat altres mesures al Govern que, segons l’Ajuntament d’Algaida, poden contribuir a pal·liar la manca d’habitatge al municipi que fan referència als bucs fora d’ordenació o els habitatges buits. «Hem quedat per continuar fent-hi feina entre l’Ajuntament i la Conselleria», ha conclòs.

