Els representants de la plataforma ciutadana Perill Ma-3040 de Santa Eugènia han aprofitat la visita institucional del president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés i del conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, per donar-los a conèixer les seves reivindicacions. De fet, els ciutadans han aconseguit el compromís l’administració insular de prendre mesures provisionals i també a llarg termini, és a dir, una variant per a afrontar el perill que suposa el pas de més de 6.000 vehicles cada dia per aquesta via que travessa el nucli urbà des de l’arribada d’Algaida i en direcció a Santa Maria.
La portaveu d’aquesta plataforma, Francisca Bascuñana, ha lliurat un document amb les seves reivindicacions personalment al conseller Fernando Rubio. La veïnada ha insistit en el fet que “hi ha un greu problema de perillositat a aquesta carretera perquè a banda del volum que arriba a puntes de 6.000 vehicles en un dia, els radars pedagògics han detectat velocitats de fins a 100 quilòmetres per hora. Això és una barbaritat”. “A banda d’això permeten passar el volum de fins a 26 tones i els carrers no estan preparats perquè puguin passar perquè a més hi ha trams on no hi ha voravies o són molt estretes i un autocar o un camió gros a 50 o 60 quilòmetres hora amb qualsevol descuit pot provocar un desastre”.
Bascuñana ha recordat que “és la carretera que xapa el poble i tant els infants per anar al poliesportiu com per anar a l’escola, com la gent gran, etc. estan en un risc constant cada dia”.
Els veïnats de la part baixa de Santa Eugènia exposen que “l’única solució és una ronda“. “Ja fa més de 20 anys que estam així, el tràfic ha augmentat. No demanam una variant enorme o desproporcionada. A molts de pobles el que tenen són rondes alternatives. Volem una cosa el més discret possible, però el que no pot fer és passar per dins el poble”.
El batle de Santa Eugènia, Pep Lluís Urraca, ha afegit que trobar una solució al pas de vehicles per la Ma-3040 “és una reivindicació històrica”. “El trànsit que travessa aquesta carretera va en augment i les previsions és que tenguem un creixement poblacional a Mallorca en els pròxims 10 o 15 anys que farà que això vagi a més. Per un sentit de seguretat i responsabilitat creim i ho hem demanat al Consell perquè ens presentin alternatives i projectes per solucionar el problema de forma definitiva. Els he demanat que mentre arriba un futur projecte que tots sabem que anirà per llarg, prenguin mesures per apaivagar al màxim la velocitat i el nombre de cotxes posant tots els mitjans que tengui el Consell per evitar la perillositat”.
La ronda dibuixada fa anys va des del camí de Muntanya a l’arribada des d’Algaida cap a la part de baix del poliesportiu i fins a la sortida en direcció a Santa Maria. En principi, però aquesta està suspesa i amb les directrius de sostenibilitat i consum de territori quedaria descartada. A més, aquesta solució no agradava perquè aïllava el nucli de ses Alqueries.
LA SOLUCIÓ DEL CONSELL
Fernando Rubio ha explicat que “hem escoltat a la plataforma i tenen les portes obertes del Consell de Mallorca per tractar tots els temes i problemàtiques que han exposat. Els he oferit una reunió amb els tècnics del Consell per posar damunt la taula mesures provisionals per augmentar la seguretat de tots els ciutadans perquè les entrades al poble siguin més segures i sostenibles”.
A banda d’aquestes mesures provisionals, Rubio afegí que “la modificació tercera del Pla Territorial de Mallorca suspenia les rondes de molts de municipis i nosaltres volem parlar amb els batles i batlesses i, en el cas de Santa Eugènia, ells estan d’acord que es faci una variant. Ens coordinarem i col·laborarem amb l’Ajuntament per poder traçar aquesta nova variant d’acord amb els interessos del municipi”.