El ple de l’Ajuntament d’Algaida aprovarà avui si no hi ha contra ordre la cessió dels terrenys necessaris per a la construcció del futur Institut d’Educació Secundària (IES) del municipi a la Conselleria d’Educació.
La batlessa, Margarita Fullana presentarà la proposta d’acord al ple per tal de fer el traspàs de la titularitat del sòl a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB). El tràmit respon a la sol·licitud formal que la Conselleria d’Educació i Universitats va registrar a l’Ajuntament el gener passat per donar resposta a les necessitats educatives de la zona del Pla de Mallorca.
Segons recull la proposta tècnica, la finca registral compta amb una superfície exacta de 7.396 metres quadrats. L’Ajuntament va aconseguir la propietat unificada d’aquest espai per títol d’agrupació d’escriptures l’estiu de 2025, consolidant un terreny que complia amb les recomanacions tècniques per acollir un centre d’aquestes característiques.

A Algaida els terrenys urbans estan situats a la zona d’es Porrassar que confronta amb la continuació del carrer sa Farinera i que està qualificat expressament com a zona d’equipaments. L’institut quedarà ubicat entre el camp de futbol i una extensa zona verda que l’Ajuntament d’Algaida té previst habilitar en aquest mateix indret fruit d’una iniciativa de participació ciutadana.
En aquest sentit, a banda del d’Algaida, la Conselleria té previst construir un altre institut al Pla de Mallorca, concretament a Vilafranca, municipi que ja cedí els solars.
CINC ANYS DE TERMINI
L’acord que votarà la corporació municipal fixa unes condicions molt estrictes per garantir que el solar tengui un ús exclusivament docent. El Govern de les Illes Balears tendrà un termini màxim de cinc anys per a la construcció i l’autorització de l’institut, a comptar des del moment en què la CAIB accepti formalment la cessió.
A més, el consistori algaidí blinda el patrimoni municipal amb una clàusula de reversió immediata: si les obres no es fan en el termini estipulat la parcel·la retornarà automàticament a mans de l’Ajuntament d’Algaida.
Amb aquest conveni, l’institut que es preveu que compti amb tres línies d’ESO i ensenyament de Batxillerat evitarà el desplaçament diari dels joves d’Algaida cap a l’IES Llucmajor i podrà descongestionar els centres de la comarca, podent acollir també alumnat de municipis veïns com ara Santa Eugènia. Una vegada el Ple doni llum verda a la proposta, l’acord es remetrà al Govern balear per a la seva acceptació definitiva.
Fullana ha explicat que l’equip de govern de l’Ajuntament d’Algaida considera que «aquesta cessió respon a una necessitat real del municipi. Algaida, Pina i Randa fa temps que necessiten aquest institut. El creixement del municipi, les necessitats de les famílies i el futur dels joves fan que aquest projecte sigui una prioritat de poble. Apostar pel nou institut és apostar per l’educació pública, per la igualtat d’oportunitats i per un municipi amb més serveis. És una decisió que no només mira el present, sinó que pensa en les generacions que venen».
Notícies relacionades:

