El Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell de Mallorca ha donat el vistiplau definitiu a la resolució anual de vedes per a la temporada cinegètica 2026-2027. El document, que va ser aprovat per unanimitat en el Consell de Caça de Mallorca, arriba enguany amb novetats rellevants per als caçadors i els pagesos del Pla de Mallorca, especialment pel que fa a l’augment de les quotes d’algunes de les espècies més habituals de la comarca i a les mesures directes per controlar els danys que pateix el sector agrícola.
Atesa la situació actual de les poblacions animals a l’illa, la gran novetat d’aquesta temporada és l’ampliació dels contingents de captura per al conill, una de les peces reina al Pla, i també per a la tórtora salvatge. A més, davant la preocupació creixent pels danys als sembrats, el Consell ha declarat, per tercer any consecutiu, l’emergència cinegètica temporal per al tudó i el colom, una mesura que permetrà una caça extraordinària dins els vedats per rebaixar de manera efectiva la sobrepoblació d’aquestes aus que afecten els cultius de la comarca.
Pel que fa al calendari general de les espècies més comunes del Pla de Mallorca, la mitja veda del conill arrencarà habitualment a mitjan agost amb cans i escopeta els dijous i diumenges, i el seu període general s’estendrà fins al mes de desembre. Per la seva banda, el període hàbil per a les guàtleres i la mitja veda de ploma començarà el 21 d’agost i finalitzarà l’11 d’octubre, podent-se caçar els dijous, els diumenges i els dies festius d’àmbit nacional o autonòmic.
L’obertura de la veda general de caça menor, que inclou la perdiu comuna i el tord, serà el 12 d’octubre. En el cas de la perdiu, l’activitat s’allargarà fins al 25 de gener, tot i que la modalitat tradicional de la perdiu amb reclam, tan arrelada als nostres pobles, agafarà el relleu de manera específica des del 28 de desembre fins al 10 de febrer. Els tords també compartiran el tret de sortida d’octubre, i les seves modalitats tradicionals, com els filats a coll, estaran permeses fins al 10 de febrer.
Finalment, el Consell de Mallorca ha confirmat que els plans d’ordenació per als terrenys lliures o d’aprofitament comú es comunicaran pròximament a cadascun dels ajuntaments de la comarca.

