Dissabte passat, el Convent de Lloret de Vistalegre va acollir el Festival per la Sobirania Alimentària a Mallorca, una cita emmarcada en l’Acadèmia del Clima que es va convertir en un gran espai de trobada ciutadana per analitzar el futur del sector primari. La jornada va combinar el caràcter festiu amb el debat rigorós. Des de primera hora varen donar el sus a un programa farcit de taules rodones, assemblees i tallers pràctics als jardins, com el de fabricació de Biochar o les microxerrades sobre ramaderia regenerativa i disseny hidrològic, orientats a cercar solucions col·lectives des dels pobles.
Els debats van posar damunt la taula la fragilitat de viure en una illa. Les minses reserves alimentàries de Mallorca o que massa sovint es visqui d’esquena als productors i pescadors locals van ser alguns dels aspectes tractats. També va haver-hi temps per parlar del relleu generacional en el camp, per la lectura del manifest «Terrarista», per a assenyalar que el veritable repte és la comercialització, ja que és quasi impossible competir amb l’allau de productes que s’importen de fora o de l’urbanisme salvatge, així s’avisà que es perden recursos vitals perquè el sòl fèrtil es cobreix de ciment i plaques solars.


Després d’una profitosa assemblea general que va servir per resumir les experiències i marcar les línies d’actuació futures per defensar l’aigua i la terra rústica davant l’especulació, la jornada va passar de la teoria a la celebració més comunitària.
A partir de les nou del vespre, els participants varen fer camí cap a sa Comuna de Lloret, situada a un quilòmetre del Convent, per tancar l’esdeveniment en un ambient distès. Allà, el sopar va estar combinat amb la música de Dj Amoniako i Petiroi, i va servir per posar el punt final perfecte a un dissabte rodó que va demostrar que la sobirania alimentària de Mallorca es comença a cuinar des dels pobles del Pla.
Fou organitzat conjuntament per Pla XXI, Permacultura Gran Giro i la Sociedad Española de Agricultura Ecológica y Agroecología (SEAE), amb el suport de l’Ajuntament llorità i Caixa Colonya.

