Skip to content
Opinió

Una manifestació de capellans

El titular deia així: Un centenar de capellans vestits amb sotana se manifesten a Barcelona…

Per molts dels que avui ho llegiu us pot semblar ciència-ficció. Potser sí, però no puc deixar passar aquesta diada històrica, l’11 de maig de 1966, a 9 anys de la mort de Franco i gairebé a uns mesos de la clausura del Concili Vaticà II.

Més enllà de la notícia, ens interessa esbrinar el significa. El context és que els capellans protesten per l’incident i tortures a un dirigent del Sindicat Democràtic d’estudiants de la Universitat de Barcelona. Però la protesta neix de la força que havia donat el Concili Vaticà II que estiva a punt de concloure. El Vaticà II defensava la llibertat religiosa i  la llibertat democràtica i, aleshores, a Espanya hi havia mancança de les dues.

Aquesta manifestació de capellans a Barcelona no tingué moltes repercussions a les Illes. Sí que podem dir que un grup anomenat «del primer dimarts» era observat per part de l’església i per part del Govern Civil. El capellà obrer Joan Febrer a Menorca fou advertit sense multa i el mateix passà amb mi mateix que vaig patir assajament per part de la policia secreta. Pero el Bisbe Teodor em feu costat en tot moment no cedint a les exigències del Governador.

Amb aquest record dels capellans en manifestació per Barcelona fa 60 anys i amb la persecució personal per haver demanat democràcia, faig un pas endavant i em situo en l’actualitat i demano: Faria avui el clero de Mallorca una manifestació  en defensa del dret a l’habitatge?

Els interrogants són molts:

Accepta el clergat de Mallorca tot lo positiu del Vaticà II? Veu amb bons ulls, estudia tots els grans documents del Vaticà II? Els diaques permanents participen a manifestacions a favor de Palestina? Què vos satisfà més: una celebració a la Catedral o una reunió de Cáritas?

60 anys després d’aquesta manifestació de capellans sembla que caminam cap endarrere i no endavant. Són 60 anys que s’han cobrat moltes víctimes. Per exemple totes les secularitzacions o dispenses de ministeri que afecta a més de 150 capellans, frares i religioses. 60 anys d’alenada d’aire fresc i nou que se sent a molts de racons de la vida. 60  anys i convido a recuperar l’esperit del Vaticà II, per donar esperança que arribaran canvis i que arribarem a sert….

Reclam una església en sortida i no una sagristia tancada amb olor d’humitat.

Back To Top