La figuera ha estat, durant segles, una de les icones del paisatge i del rebost de Mallorca, però la seva supervivència no depèn només del clima, sinó de les nostres decisions de compra. Amb aquesta convicció neix la nova iniciativa de l’Associació per a la Recuperació del Cultiu de la Figuera, coneguda com ARCUFI, que acaba de presentar a Lloret de Vistalegre la campanya titulada amb un lema tant directe com suggeridor: “Si menges figa, que sigui la meva”. Aquesta proposta no només és un joc de paraules amb les varietats locals, sinó una crida urgent a la responsabilitat dels consumidors i a l’autoestima del sector primari.
L’essència de la campanya, es va donar a conèixer el passat dissabte, prèvia a la Fira, amb un material gràfic molt atractiu que inclou cartelleria, camisetes i bosses, neix de la necessitat de donar suport als pagesos de l’illa que encara mantenen aquest cultiu. Des d’ARCUFI expliquen que «la intenció no té data de caducitat perquè la tasca de preservar el patrimoni agrari i cultural és una lluita constant«. Tot i que el lema juga amb el doble sentit i els noms de les varietats de la nostra terra, l’objectiu final és fer valdre el producte de quilòmetre zero i garantir que les varietats locals continuïn arrelades a la comarca, al Pla i arreu de l’Illa.


La iniciativa tendrà un impacte directe i molt visible durant la celebració de la 45a edició de la Festa des Sequer, una cita que serà el pròxim 29 d’agost. Enguany, la festa no serà només una mostra d’exhibició, sinó que fa un salt qualitatiu cap a l’autenticitat. Per primera vegada, s’han revisat les bases del mercadet gastronòmic i s’exigirà que tots els plats que s’hi serveixin continguin la figa com a ingredient. No cal que en sigui el protagonista absolut, però sí que ha de ser present en cada elaboració, sigui com a acompanyament o dins la recepta principal, convertint la jornada en un autèntic laboratori culinari al voltant d’aquest fruit.
Però ARCUFI i la comissió de la festa han volgut anar un pas més enllà per tancar el cercle del consum local. Per tal que ningú tengui excusa, s’ha elaborat un directori exhaustiu de pagesos i productors de Mallorca que venen figues i els seus derivats. Aquesta llista s’ha facilitat a tots els paradistes del mercat perquè sàpiguen exactament on comprar producte cultivat a l’illa. Aquells que demostrin que les seves figues han estat nascudes i collides aquí rebran un distintiu especial que s’exposarà a la seva parada, permetent que els visitants identifiquin ràpidament on es practica aquest compromís amb el producte local.

Una altra de les grans novetats que convertirà Lloret en el centre neuràlgic de la recuperació de l’espècie és l’obertura d’un espai dedicat exclusivament a viveristes de Mallorca. Aquesta idea sorgeix directament de les consultes que ARCUFI rep diàriament de persones que volen plantar una figuera a casa seva i no saben on trobar-ne una de varietat local amb garanties. Amb aquesta fira de viveristes i la presència d’associacions dedicades a la preservació de varietats locals, es pretén animar i facilitar que qualsevol ciutadà pugui contribuir a mantenir viu aquest patrimoni.
L’acte de presentació comptà amb la presència de membres del consistori de Lloret i també de Toni Feliu, pagès i membre de l’Associació de Varietats Locals, qui ha refermat la importància de crear xarxa entre qui cultiva i qui consumeix.
Des de la seva fundació l’any 1981, la Festa des Sequer ha evolucionat des d’una petita trobada per recordar com s’assecava la fruita a les possessions fins a convertir-se en un esdeveniment multitudinari que ara, amb la campanya “Si menges figa, que sigui la meva”, reivindica més que mai els seus orígens i el futur de la pagesia mallorquina.
Notícies relacionades:

