Skip to content
AlgaidaEntrevistes

Alexandre Oliver Roca: «Ara que jo també faig feina dins un centre educatiu, encara valor molt més la tasca del professorat»

En la secció dels «Referents dels IES» sortim novament dels dos centres del Pla de Mallorca per anar fins al de Llucmajor, al Migjorn, per conèixer l’algaidí Alexandre Oliver Roca (2002) qui va estudiar Bioquímica i ara és professor interí a l’IES Manacor. Ens parla de la seva formació però també del seu pas com a adolescent pel Casal dels Joves d’Algaida i també de la seva participació com a músic en la Banda d’Algaida.

– Quins anys vàreu estar a l’IES Llucmajor?

– Vaig estar a l’IES Llucmajor des de l’any 2014 fins al 2020, on vaig cursar tant l’ESO com el Batxillerat Científic.

– Quin record teniu del vostre pas per l’IES, anècdotes, professorat, companys?

– Tenc un record molt especial del meu pas per l’IES. Sincerament, consider que va ser una de les millors etapes de la meva vida, tant pels companys com pel professorat. Vaig fer molt bones amistats i vaig coincidir amb professors que em varen marcar molt personalment i acadèmicament. De fet, crec que alguns mestres varen tenir un paper clau en la persona que som avui dia. Em varen fer entendre la importància que pot arribar a tenir la figura del professor dins l’aula i com un docent pot influir positivament en un alumne per tota la vida. El dia d’avui, ara que jo també faig feina dins un centre educatiu, encara valor molt més aquesta tasca.

– Quin camí vàreu seguir en acabar l’IES?

– En acabar el Batxillerat vaig entrar a la UIB per estudiar Bioquímica. Una vegada graduat, vaig cursar el Màster del Professorat i aquest és, precisament, el meu primer any fent feina del que he estudiat, dins un centre educatiu. És molt especial perquè, en certa manera, he tornat allà on tot va començar.

– Sabíeu què fer o ser en començar o vos van orientar els anys de l’IES?

– La veritat és que no tenia del tot clar què volia fer amb la meva vida. El que sí que sabia era el que no m’agradava, i també que sempre havia tengut molt d’interès per les ciències biològiques. M’agradava experimentar, entendre el funcionament del cos humà i ajudar les persones. Inicialment, les meves idees anaven encaminades cap a Medicina o cap a la investigació de malalties. Durant els anys de l’IES, el professorat va ser molt important perquè em varen orientar i assessorar en nombroses ocasions. Gràcies a això vaig poder aclarir moltes idees i trobar el meu camí. A dia d’avui no m’empenedesc gens de les decisions que vaig prendre.

– Què és la Bioquímica? Com va ser que vàreu elegir?

– La Bioquímica és una disciplina científica que estudia els processos químics i biològics que tenen lloc dins els éssers vius. Combina aspectes de la biologia, la química, la genètica o la microbiologia, entre moltes altres branques. Vaig elegir aquesta carrera perquè les ciències sempre m’han apassionat i considerava que era una molt bona opció per dedicar-me al camp sanitari, especialment dins un hospital, que inicialment era la meva primera idea. A més, era una carrera que em permetia tocar molts àmbits diferents relacionats amb la salut i la investigació.

– Quines sortides professionals teniu? Quin camp de la bioquímica és el que vos apassiona?

– La Bioquímica té moltes sortides professionals. Pots dedicar-te a la investigació biomèdica, treballar dins hospitals i laboratoris clínics, a la indústria farmacèutica o alimentària, a la biotecnologia, al control de qualitat o també al món educatiu, que és el meu cas actualment.

El camp que més m’ha apassionat sempre ha estat l’experimentació. M’agrada molt el fet d’investigar, provar coses noves i entendre com funcionen els processos científics. A dia d’avui intent transmetre aquesta mateixa emoció i curiositat als meus alumnes perquè crec que la ciència s’ha de viure i experimentar, no només memoritzar.

– Sembla que heu triat la docència però vos agradaria anar a un altre camp com per exemple la investigació?

– Actualment, tenc bastant clar que la docència és el camí que més m’interessa perquè sempre m’ha agradat explicar, ajudar i transmetre coneixement. A més, trob molt gratificant veure com els alumnes evolucionen i aprenen.

Tot i això, també pens que la vida dona moltes voltes i que mai s’ha de tancar cap porta. No descart en absolut que qualque dia pugui provar altres vies relacionades amb la investigació o altres camps de la Bioquímica.

– Com veis l’alumnat? Quins reptes vos trobau dins l’aula? S’interessen per la ciència?

– L’alumnat és un repte diari, però precisament això és el que fa aquesta professió tan interessant. Cada dia és diferent i mai pots estar avorrit perquè sempre hi ha situacions noves. A més, dels adolescents també se n’aprèn moltíssim. No només ets tu qui transmet coneixement, sinó que moltes vegades ells també t’ensenyen coses a tu. En general, hi ha alumnes molt interessats i curiosos per la ciència, i d’altres que no tant, com passa amb qualsevol matèria. Per això intent sempre fer classes dinàmiques i participatives perquè puguin connectar millor amb el contingut.

– Com veis la IA? La podeu aprofitar o vos pot arribar a afectar laboralment com pot passar a altres sectors?

– Per jo, la intel·ligència artificial és una eina molt potent i útil sempre que se’n faci un ús adequat. Ens permet obtenir informació i resoldre dubtes de manera molt ràpida i completa, i això pot ser molt beneficiós tant dins com fora de l’educació.

Ara bé, també pens que s’ha d’anar amb compte. En el cas dels alumnes, si depenen massa de la IA poden acabar deixant de pensar per ells mateixos o perdre capacitat crítica. Per tant, crec que la clau és aprendre a utilitzar-la com una eina de suport i no com un substitut del pensament.

– Vos agrada la música, participau en algun grup o formació?

– Sí, m’agrada molt la música. Som flautista com a hobby i actualment toc a la banda municipal del meu poble. És una activitat que m’ajuda molt a desconnectar, relaxar-me i gaudir d’un ambient molt diferent del dia a dia. Esper poder continuar formant part de la banda durant molts anys més perquè és una experiència molt enriquidora tant personalment com socialment.

– Heu estat un jove implicat en el Casal de Joves d’Algaida, com ho heu viscut?

– La meva experiència al Casal dels Joves d’Algaida ha estat molt positiva i enriquidora. Gràcies a aquest servei, els joves del poble podem participar en un munt de tallers, activitats i propostes que ens ajuden tant a divertir-nos com a aprendre coses noves i relacionar-nos amb altra gent. El casal s’ha convertit en un espai important per als joves, on sempre hi ha ambient, idees i oportunitats per participar en la vida del poble.

A més, el Casal dels Joves ha ajudat molt a millorar Algaida. Gràcies a les activitats i iniciatives que s’han impulsat des del casal, el poble ha aconseguit donar més protagonisme als joves, fomentar la participació ciutadana, organitzar esdeveniments culturals i crear un ambient més actiu i unit entre la gent. També s’han dut a terme activitats solidàries, festes populars i projectes que han ajudat a donar més vida al municipi.

Gran part de tot això ha estat possible gràcies a na Kika. És una persona que sempre està pendent de la gent del poble i que dedica molt de temps i esforç perquè els joves tenguem activitats i ens sentim escoltats. Encara que no sigui d’Algaida, és com si ho fos, perquè tot el poble l’estima molt i valora enormement tot el que fa. Sempre intenta ajudar, escoltar i fer que les coses surtin bé, i això es nota en l’afecte que la gent li té.

– Què és el que més vos agrada del vostre municipi i de la comarca del Pla de Mallorca?

– El que més m’agrada d’Algaida i del Pla de Mallorca és la tranquil·litat i la qualitat de vida que s’hi respira. És una zona on encara es manté el sentiment de poble, la proximitat entre la gent i les tradicions. A més, crec que viure envoltat de natura i d’un entorn més pausat ajuda a desconnectar del ritme accelerat que moltes vegades duim. També destacaria el bon ambient, les festes populars i el sentiment de comunitat que hi ha entre la gent del poble.

Back To Top