Skip to content
ActualitatDestacatSant Joan

Sant Joan recupera les crides des del campanar, un singular patrimoni immaterial

Un dels quatre nous altaveus que s'han col·locat al campanar per fer les crides.

En temps de voràgine informativa, xarxes socials, vídeos curts, àudios de whatsapp i altres canals que saturen i envaeixen el nostre dia a dia, el municipi de Sant Joan farà una aturada, un téntol, una passa enrere – o endavant- en el temps.

L’Ajuntament ha decidit recuperar oficialment les tradicionals crides des del campanar de l’església, una pràctica que forma part del particular patrimoni immaterial del poble i que, després d’un temps de silenci, tornarà a sonar i a més ho farà amb una potència més elevada i millor claredat de so.

De fet, les crides es deixaren de fer, entre altres coses, a causa de la mala qualitat del sistema de megafonia anterior. També precisament pels múltiples canals de comunicació que atorga avui la tecnologia.

Per recuperar-les, el consistori ha instal·lat quatre altaveus nous d’alta potència que substitueixen l’antic sistema garantint que la informació arribi pràcticament a tots els racons del nucli urbà.

El batle de Sant Joan, Richard Thompson, explica que aquesta era una assignatura pendent des de l’inici de la legislatura. Segons recorda Thompson, quan l’actual equip de govern va entrar a l’Ajuntament l’any 2023, el sistema de megafonia existent es trobava en un estat de conservació molt deficient. El so era de tan baixa qualitat que sovint els missatges no s’entenien.

El batle fa proves de les crides que es faran des de l’Ajuntament.

Ara aquesta iniciativa neix amb una clara vocació social. Tot i que l’Ajuntament manté actius els seus canals digitals, és conscient que no tothom té accés a les xarxes socials. Per a tothom que fa vida al poble, però especialment per a la gent gran de Sant Joan, l’altaveu del campanar és la via de comunicació més directa i senzilla per a poder estar al corrent del que passa al municipi.

Així s’assabentaran d’actes, activitats, canvis de zones d’aparcament, incidències com ara talls d’aigua o qualsevol avís, imprevist o recordatori important.

RUTINA

La nova rutina de les crides està ja decidida. En els pròxims dies es faran proves i s’instauraran al voltant de les 13.00 hores sempre que l’actualitat no demandi una crida d’urgència com aquell temps que sonava quan un conegut lladre de la comarca entrava al poble.

Ara la freqüència prevista és d’unes tres o quatre vegades per setmana, sempre supeditada en l’actualitat i les necessitats informatives del moment. El protocol de cada sessió es mantindrà fidel a la identitat santjoanera: el silenci es trencarà primer amb la melodia de la Jota de Sant Joan, seguida del senyal sonor que anuncia la crida i, finalment, la locució de la informació corresponent.

Per garantir que el servei sigui constant, l’Ajuntament ha previst que un grup d’uns cinc o sis treballadors municipals puguin realitzar les locucions, tot i que el mateix batle també n’assumirà la veu en algunes ocasions.

Richard recorda a títol d’anècdota que la megafonia que havia quedat obsoleta va ser instal·lat fa vint anys per un regidor del municipi, Josep Bauzà, que era electricista d’ofici i que avui ja gaudeix de la seva jubilació. La seva implicació no era casualitat, ja que aquest regidor portava la tradició a la sang: és conegut popularment com en Pep es Saig, un malnom com tots, d’herència familiar.

Amb la instal·lació d’aquests quatre altaveus potents, Sant Joan no només millora la seva comunicació institucional, sinó que protegeix una estampa sonora que ha desaparegut de la majoria de municipis de Mallorca, reivindicant que de vegades la millor manera de mirar al futur és no perdre de vista la veu del passat.

De fet, al Pla de Mallorca ara mateix només es fan a Maria de la Salut, municipi que conserva encara la figura del Saig oficial que es passeja pel poble amb el seu carro fent les crides. A Montuïri les crides es deixaren de fer el 2020 per la Covid.

Back To Top