El Ple del Consell de Mallorca ha aprovat una moció del PP mitjançant la qual l’administració insular exigeix a Madrid «la devolució o cessió temporal dels Bous de Costitx «. Així mateix, exigeix «el desbloqueig de la museïtzació de les sales d’arqueologia del Museu de Mallorca». El document ha estat aprovat amb un ampli suport dels partits amb representació i amb la majoria dels punts aprovats per unanimitat.
La iniciativa, defensada per la consellera Antònia Portell, insta el Ministeri de Cultura «a reconsiderar la seva negativa a cedir aquestes peces emblemàtiques del patrimoni mallorquí, així com a activar de manera immediata la licitació pendent de les sales d’arqueologia del Museu de Mallorca».

En la moció es recorda que els Bous de Costitx, datats entre els anys 900 i 500 aC i localitzats al santuari de Son Corró, són una de les peces més representatives de la cultura talaiòtica i formen part actualment de la col·lecció del Museu Arqueològic Nacional de Madrid.
Portell ha defensat que «Mallorca no pot continuar veient com el seu patrimoni més emblemàtic es troba fora de l’illa. Aquestes peces han de poder ser exposades aquí, on tenen tot el seu sentit històric i cultural».
A més, la consellera popular ha remarcat que la negativa del Ministeri de Cultura «suposa un nou greuge cap a Mallorca» i ha reclamat que, com a mínim, es desbloquegi la museïtzació del Museu de Mallorca «per posar en valor el patrimoni arqueològic de l’illa i fer-lo accessible a la ciutadania».
En aquest sentit, ha destacat que el 2026, coincidint amb el 65è aniversari del Museu de Mallorca, «és una oportunitat clau per impulsar l’obertura de les sales d’arqueologia i reforçar la difusió del nostre patrimoni».

