Maria Agnès Sampol Sabater (Porreres, 1986) s’ha convertit avui en la nova batlessa de Porreres en substitució de Xisca Mora Veny. Ha estat en virtut del pacte de govern signat entre el Partit Popular i el Pi després que en les eleccions de 2023 aconseguissen quatre representants cada formació per cinc de MÉS.
Excepcionalment, el ple per primera vegada en la història des que hi ha constància s’ha celebrat fora de la casa Consistorial i el lloc elegit ha estat l’Auditori municipal, fet que ha propiciat l’assistència massiva de representants de tots els partits amb representació municipal, però especialment del PP del poble, d’altres municipis i veïnats de Porreres.
La festa ha estat grossa amb música en directe i refrigeri final. L’ocasió pels populars bé s’ho pagava i ha quedat palès en la posada en escena. No debades la presa de possessió de Sampol suposa el retorn dels conservadors al capdavant del Consistori porrerenc 27 anys després, ja que el darrer batle del partit ho fou en funcions Biel Barceló qui a mitjans de la legislatura del 1995-1999 prengué el relleu de Josep Roig que va haver de deixar la batlia i la política per motius de salut. Això, ja era en el segle passat. Així, del 1999 ençà Porreres sempre havia tengut governs liderats per la formació regionalista, ja sigui UM, Convergència per les Illes o el Pi, una etapa en què han estat batles Joan Sastre, Bernat Bauçà i, la darrera, Xisca Mora.


Per tot plegat i davant la importància de l’ocasió pel PP local, no han faltat a la cita els màxims representants dels conservadors en l’àmbit autonòmic, liderats per Margalida Prohens, Llorenç Galmés o Sebastià Sagreras així com alts càrrecs com el batle de Maria, Jaume Ferriol i les batlesses de Felanitx, Catalina Soler o la de Santanyí, Maria Pons, entre altres.
EL PLE
Com hem dit, l’escenari gens habitual de l’Auditori acollit el ple que ha començat sota la presidència de Joan Obrador (PP), batle accidental des que Mora deixà la vara el passat 24 de març.
La sessió s’ha desenvolupat sense sorpreses. Primerament i seguint la Llei electoral tots els candidats podien optar a la batlia després de l’esmentada renúncia de Xisca Mora. Així, Sebastià Lliteres (MÉS) a l’oposició ha presentat la seva candidatura i, de fet, en la votació ha rebut els vots dels cinc representants del seu partit.
Per la seva banda, el Pi no ha presentat candidatura i ha donat suport a la proposta dels populars quedant elegida Sampol com a batlessa de Porreres amb vuit vots a favor.
INTERVENCIONS
Pel que fa a les intervencions ha encetat el torn de paraula Sebastià Lliteres qui ha obert el discurs donant l’enhorabona per l’elecció i estenent-li la mà «en ajudar en tot el que puguem per millorar el nostre poble». Dit això, s’ha dirigit als assistents per recordar que MÉS fou la força més votada i ha aprofitat per agrair les 905 persones que dipositaren la confiança en la seva candidatura a les eleccions. Ha esmentat el pacte posterior entre PP i el Pi dient que «MÉS per Porreres respecta les normes democràtiques i els pactes que se’n deriven, des de la més profunda convicció democràtica».
Lliteres ha fet seguidament una extensa enumeració de les propostes i iniciatives realitzades aquest mandat pel seu partit des de l’oposició i també de les que, segons MÉS, resten per realitzar a l’equip de govern el que queda fins a la finalització de la legislatura el 2027. Finalment, ha dit que «en un món convuls, de guerres i de polarització política, nosaltres apostam per la serenor, la crítica constructiva, les propostes consensuades, i seguim i seguirem amb la mateixa il·lusió, escoltant el poble i fent feina cada dia».

Per la seva banda, Xisca Mora, ha obert la intervenció mencionant el pacte de govern de 2023 dient que fou «un acord que vam assumir amb responsabilitat i amb la voluntat de donar estabilitat a Porreres. Som persones i un partit de paraula i complim els compromisos contrets». Seguidament, s’ha posat a disposició de la nova batlessa: «Estenc la mà amb respecte i amb la voluntat de continuar fent feina juntes pel nostre poble» i li ha dit que «et desitjo encerts i tota la serenor en aquesta nova responsabilitat. Governar requereix constància, rigor, esforç, sacrifici constant i ser a prop de la gent».
Mora ha tancat la seva intervenció dient que «des de les nostres legítimes diferències polítiques hem sabut i hem de saber col·laborar posant els drets i interessos de Porreres per damunt de tot. Governar per tothom, evitar el partidisme, mantenir-mos fidels al pacte, tenir un projecte integrador i per al conjunt dels porrerencs i porrerenques és allò que farem i on ens trobareu sempre».


LA BATLESSA
Finalment, la que s’ha convertit en la segona batlessa de la història de Porreres ha assumit el càrrec amb “emoció profunda, humilitat i responsabilitat” i ha destacat que la batlia “no és un honor personal, sinó un compromís col·lectiu amb el poble”.
Durant el seu discurs, ha reivindicat els valors d’esforç i honestedat que marquen la seva trajectòria, i ha agraït el suport del seu equip, del PP local i dels socis d’El Pi, amb qui ha consolidat un pacte basat en el diàleg i la lleialtat institucional. També ha expressat reconeixement a l’anterior batlessa, assumint el relleu amb voluntat de continuïtat i estabilitat.
Sampol, qui ha fet balanç de les iniciatives i projectes en marxa aquest mandat, ha dedicat una part central del discurs al teixit associatiu, que ha definit com “l’ànima i el motor del poble”, i ha reiterat el compromís de mantenir-hi una col·laboració estreta. També ha posat en valor el paper dels sectors que sostenen l’economia local —pagesos, comerciants, empresaris i autònoms— i ha reafirmat el suport del govern a l’activitat econòmica i a les iniciatives emprenedores que generen oportunitats al municipi.
La batlessa ha tengut un record per l’esmentat darrer batle de Porreres, Josep Roig, qui fou batle de 1987 a 1999: «Estic segura que compartiria amb tots nosaltres l’alegria d’aquest moment«.
Per tancar, ha estès la mà a l’oposició i ha reivindicat el diàleg com a eina imprescindible per avançar en benefici del poble. Ha conclòs afirmant que vol treballar perquè Porreres sigui “el millor lloc per viure, créixer i construir futur”, i ha fet una crida a la ciutadania per avançar de manera conjunta en aquesta nova etapa.

Notícies relacionades:

