La solució definitiva perquè el Pla de Mallorca no hagi de patir més problemes d’abastiment d’aigua encara s’allargarà.
De moment, la primera fase d’aquests projectes que és la connexió d’aigua procedent de les dessalinitzadores que ja arriba a Maria fins a Sineu està en fase d’expropiació de terrenys. Després s’haurà de redactar i executar el projecte de la connexió. Paral·lelament, es construirà el dipòsit en el municipi primer des d’on ha de partir la interconnexió fins a la resta de municipis de la comarca.
Cal remarcar que és un projecte que l’Agència Balear de l’Aigua i la Qualitat Ambiental, (Abaqua) té damunt la taula des de la passada legislatura.
Ara, la direcció general de Recursos Hídrics que fa feina actualment amb les esmentades expropiacions entre Maria i Sineu preveu que aquesta xarxa estarà enllestida d’aquí a tres anys aproximadament. Ho explicà el director general de Recursos Hídrics, Joan Calafat, qui assistí a l’acte de presentació dels projectes que es duran a terme en els 14 pobles del Pla de Mallorca per a reforçar i millorar les infraestructures hidràuliques finançades amb l’impost de turisme sostenible.
Després d’aquesta primera connexió de la xarxa d’aigua en alta de la qual al Pla només disposen Ariany, Petra i Maria, s’haurà de posar en marxa la interconnexió des de Sineu a Montuïri, Algaida, Porreres, Lloret, Costitx i la resta. És a dir, s’allargarà encara fins més enllà del 2030.
En l’esmentat acte de presentació, la presidenta de la Mancomunitat, Joana Maria Pascual, mencionà la importància d’aquest projecte per a la Mancomunitat, ja que després de la seva execució tots els pobles tendran connectada la xarxa pública.
Incidí en el fet que «tot i les pluges registrades enguany, que han permès una lleugera recuperació dels aqüífers, els responsables municipals adverteixen que no és suficient per garantir el subministrament a mitjà termini», ha apuntat.
De fet, tot i les pluges la unitat de demanda del Pla de Mallorca continua en estat d’alerta per sequera segons les dades fetes públiques pel Govern aquest mateix mes de febrer.
Pascual apuntà que “els aqüífers estan sobreexplotats i no poden ser l’única solució a llarg termini. La solució definitiva passa per la interconnexió amb la xarxa d’Abaqua de les dessalinitzadores. Fins aleshores tot el que anem fent serà resistir com podrem i anar apedaçant el problema”.
«Som conscients que són projectes que no es fan d’avui per demà. Aquests tipus d’inversions que passen per diferents municipis, que requereixen informes ambientals, expropiacions, etc, fa que tot sigui més lent, però el compromís que arribaria a Sineu ve de la legislatura passada i entenem que s’han anat fent passes. Esperam que dugui a terme com més aviat millor perquè el problema de la manca d’aigua és avui, no demà», conclou.
Notícies relacionades:

