El casal de Cultura de Maria de la Salut, acollirà aquest dissabte 24 de gener, a partir de les 18 hores la projecció de la pel·lícula Maixabel, dirigida per Icíar Bollaín que se centra en la vídua de Juan María Jaúregui, Maixabel Lasa, un drama basat en fets reals relacionats amb l’assassinat del socialista en mans d’un comando d’ETA l’any 2000, el qual va ostentar càrrecs com governador civil de Guipúscoa, produïda el 2021, guanyà tres premis Goya el 2022, entre ells el de millor actriu per na Blanca Portillo que interpretà a Maixabel.
L’argument se centra en Maixabel Lasa que perd l’any 2000 al seu marit, Juan María Jaúregui, assassinat per ETA. Onze anys més tard, rep una petició insòlita: un dels seus botxins ha demanat entrevistar-se amb ella en la presó de Nanclares de Oca (Àlaba), en la qual compleix condemna després d’haver trencat els seus llaços amb la banda terrorista. Malgrat els dubtes i de l’immens dolor, Maixabel accedeix a trobar-se cara a cara amb les persones que van acabar a sang freda amb la vida de qui havia estat el seu company, com a part d’un procés de justícia restaurativa a través de la mediació, va obtenir respostes i tancar un capítol dolorós.

Sens dubte, aquest cinefòrum que organitza l’associació Fent Carrerany, en uns moments complicats arreu del món amb zones en terribles conflictes, amb una escalada de violència tant verbal com física, sense límits i on sembla que el diàleg, els pactes i les paraules són substituïdes desgraciadament per les armes i la confrontació directa, per així aconseguir resoldre els interessos dels més poderosos; potser un moment per abordar la violència, a través del perdó i la reconciliació.
Com a punt destacable d’aquest l’associació Cultural Fent Carrerany ha contactat amb Maixabel Lasa que estarà uns dies a la nostra illa, confirmant l’assistència a la projecció i que donarà peu a un col·loqui obert, on es debatrà uns fets que certs sectors tant de les víctimes d’ETA com dels integrants d’ella no ho varen entendre en el seu moment i que ella des del seu lloc de directora de l’Oficina d’Atenció a les Víctimes del Terrorisme del govern basc, durant 11 anys, ho va treballar dia a dia, amb l’objectiu d’atendre a totes les víctimes del terrorisme independentment de la seva ideologia, utilitzant el diàleg i la convivència.
Cal ressenyar que la pel·lícula explora la complexa relació entre Marixabel i els assassins del seu marit, i ha rebut crítiques positives per la seva sensibilitat cap a les víctimes del terrorisme i la gran interpretació de l’actriu, productora i directora, Blanca Portillo que quan li lliuraren el premi Goya 2022 de millor actriu, ens regalà unes paraules que defineixen el drama que va viure durant anys la societat espanyola i especialment la basca “És un monument a l’amor, a la generositat i a l’empenta”.
No falteu al cinefòrum, el pròxim dissabte 24 de gener al Casal de Cultura de Maria de la Salut.

