El Consell de Ministres ha concedit a títol pòstum la Gran Creu de la Reial Orde de Carles III a Francesc Antich i Oliver, expresident del Govern de les Illes Balears i exbatle d’Algaida.
La distinció és una de les més altes que atorga l’Estat, reconeix la trajectòria política i el servei públic d’Antich, que va presidir el Govern balear en dues etapes (1999-2003 i 2007-2011).
Antich, que morí el passat mes de gener de 2025, serà declarat fill il·lustre del seu municipi per part de l’Ajuntament d’Algaida que ja ha iniciat l’expedient del nomenament.
Abans de fer el bot a la política autonòmica, Francesc Antich va ser batle d’Algaida, càrrec des del qual va iniciar una carrera marcada pel municipalisme. Aquest arrelament al territori va ser una constant al llarg de la seva vida política.
La concessió de la Gran Creu arriba mesos després de la seva mort i ha estat interpretada com un gest de reconeixement institucional a una figura clau del socialisme balear i de la història política recent de les Illes. Des de diferents àmbits polítics i socials s’ha valorat el guardó com un homenatge a la seva trajectòria i al seu compromís amb les Balears.
La notícia arriba després del malestar creat en el si del PSIB quan el Govern espanyol va fer el mateix reconeixement als també socialistes Javier Lambán i Guillermo Fernández Vara, però s’oblidà d’Antich. Avui, el Consell de Ministres ha esmenat l’error.
La secretària general del PSIB-PSOE, Francina Armengol, ha celebrat la concessió d’aquest guardó. En el seu compte de X ha escrit: «En Xisco va entendre la política com una eina per millorar la vida de la gent, sempre des del diàleg, el respecte institucional i la cerca de grans consensos. Aquest reconeixement és, també, col·lectiu: al llegat que ens deixa, a tot allò que va contribuir a construir i a l’exemple que continua inspirant-nos. Gràcies, Xisco, per haver dedicat la teva vida a fer una terra millor».
Notícies relacionades:

