El Consell de Mallorca ha entregat avui a l’Ajuntament de Lloret el nou planejament urbanístic del poble per aprovar-lo inicialment. A l’acte, hi eren presents el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio; la directora Insular d’Urbanismes i Planejament Municipal, María José Frau, i el batle de Lloret, Sebastià Amengual.
Aquest document suposarà crear un nucli urbà més compacte que promou el creixement sostenible del poble. D’aquesta manera s’aniran ocupant els solars sense edificar que quedin en el nucli i s’augmentaran els terrenys destinats a edificis i serveis públics.
El nou Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de Lloret ha estat elaborat pel Consell de Mallorca, en el marc de la cooperació tècnica per redactar planejaments urbanístics nous als municipis de fins a 10.000 habitants. Lloret de Vistalegre era un dels tres pobles de Mallorca que no comptava amb Pla General, així les normes urbanístiques que regien el poble eren antigues i obsoletes ja que daten del 1981. Així, ara Lloret sera la primera vegada que tendrà un pla general. Amb el nou PGOU s’actualitza la normativa després de 44 anys.
Es tracta d’un document únic que engloba l’ordenació estructural i la detallada. Una millora que s’aplica a partir de la modificació de la Llei d’urbanisme de les Illes Balears. Els principals objectius d’aquest planejament són: concentrar la població en el nucli urbà, preservar els espais naturals i l’activitat agrícola, millorar la connectivitat dels equipaments públics amb la zona residencial o apropar-los al nucli, reduir el consum de recursos i afavorir la implantació d’energies renovables per a l’autoconsum.

La nova normativa fixa un creixement de població màxim de 1.421 habitants per al nucli urbà, que ara mateix compta amb unes 1.000 persones. D’aquesta manera es fixa el creixement que podria tenir el poble en els pròxims 15 anys.
DETALLS
Pel que fa al sòl urbà, es fa una reducció de la superfície que actualment té aquesta qualificació. Deixen de ser sòl urbà els terrenys on estava previst construir la circumval·lació que anava pel nord i l’oest del nucli. L’obra no s’ha arribat a fer mai perquè es consideren terrenys inviables. També s’elimina la qualificació de sòl urbà que fins ara tenien les parcel·les on es troba el cementiri. D’altra banda, a partir d’ara les zones del passeig Josep Nicolau i el camí de sa Font seran urbanes.
El nou planejament té previstes noves zones de sòl urbanitzable, la majoria destinades a construir-hi infraestructures públiques que milloraran els serveis del municipi.
També està previst que s’hi faci un centre de dia per a la gent major del poble i un aparcament municipal. Sa Costa també es requalificarà com terreny urbanitzable i també s’hi faran aparcaments perifèrics. La zona que es declara urbanitzable és la de Baix de sa Riba que es destina íntegrament a infraestructures públiques. S’hi preveu construir l’ampliació de l’escola de Lloret.
Pel que fa al sol rústic, es posa gran cura a l’hora d’adaptar la nova normativa al pla territorial de Mallorca. Es protegeix especialment Sa Comuna de Lloret considerada Àrea Natural d’Especial Interès d’Alt Nivell de Protecció (AANP).

