L’Ajuntament d’Algaida ha posat en marxa l’eliminació progressiva de les vuit àrees d’aportació de fora vila. L’objectiu és ordenar el sistema de reciclatge i reduir els abocaments il·legals que s’hi produeixen de manera constant. Tot plegat està lligat al pla de transició cap al nou Punt Verd d’Algaida inaugurat el passat mes d’octubre.
La primera àrea eliminada ha estat la de la carretera de Sencelles, la més pròxima a la nova deixalleria municipal. Tot i que els veïnats de la zona ja poden dirigir-se a la nova deixalleria directament per gestionar-hi tots els residus, l’Ajuntament ha detectat els primers abocaments il·legals en l’espai que ocupava l’àrea d’aportació.
És per això que tot i el tancament d’aquests punts de recollida, les càmeres de vigilància es mantenen actives.
Segons el calendari previst, les pròximes àrees a ser clausurades seran la de Muntanya (1 de desembre) i la de la carretera de Porreres (15 de desembre). L’any que ve es tancarà la de Castellitx (1 de gener), Cementiri (15 de gener) i les de Son Lluc, Pina i Randa, amb data encara per determinar.
L’augment dels residents en el sòl rústic d’Algaida, unit al turisme vacacional, ha fet que l’Ajuntament d’Algaida hagi pres la decisió d’eliminar aquestes àrees d’aportació, uns espais que sempre han estat de gestió complicada.

De fet, els diferents consistoris han hagut d’anar prenent mesures per anar-los controlant a mida que anava creixent el nombre d’usuaris, però també a causa el mal ús que se n’ha fet per part d’alguns residents, gent amb segones residències i fins i tot per part de veïnats d’altres municipis que hi deixen residus. Així, s’hi hagueren d’instal·lar càmeres de control, claus d’accés i després targetes només per a residents a fora vila.
Tot i això, el control de la seva gestió continua sent complicada i un greu problema per a l’Ajuntament algaidí. La batlessa, Margalida Fullana, explica que «les àrees d’aportació estan desbordades fins al punt que Melchor Mascaró -empresa concessionària del servei al Pla- podria buidar cada dia totes les àrees que estan saturades i els contenidors no basten».
Tot i que es van fent buidades de forma adequada, «la realitat és que el problema persisteix tot i tenir-hi càmeres de vigilància i el control de l’accés«. «Per exemple, si hi ha dos contenidors grocs per envasos, s’hauria de multiplicar per quatre i així tot i no tenim espai físic per més i quan els contenidors estan plens la gent tira les bosses en terra o les deixa defora».
Amb tot, l’Ajuntament ha posat sancions a la gent que ha pogut identificar. En aquest sentit, Fullana apunta que «no posam una sanció si un usuari amb accés troba un contenidor ple i deixa la bossa a un costat del contenidor, sinó per abocaments incorrectes: bossa vermella utilitzada de manera indeguda, residus prohibits, mescla de fraccions —com cartó amb altres materials— o vidre dins el rebuig, entre d’altres».


TRÀNSIT CAP A LA NOVA DEIXALLERIA
La decisió de tancar les àrees d’aportació de fora vila s’ha fet amb la nova deixalleria municipal a punt «per absorbir la demanda de tot el municipi». L’Ajuntament insisteix en el fet que la nova deixalleria és l’espai adequat per gestionar tots els residus i que la retirada de les àrees és “un pas necessari per posar ordre i evitar el deteriorament del paisatge i dels camins de fora vila”.
El nou espai, ubicat a la carretera de Sencelles, està obert de 8 h a 20 h els set dies de la setmana. Hi ha dos operaris permanents que informen els usuaris.
La batlessa explica que l’espai permet reciclar el 100 % dels residus domèstics: voluminosos, plàstics durs, bosses vermelles, fusta, fluorescent, higiènics, oli, roba, senalles i molt més. Pel que fa als voluminosos, es manté el sistema de cita prèvia per garantir un funcionament ordenat i evitar saturacions.
Com es sabut, l’ús és gratuït per a qualsevol veïnat donat d’alta en el rebut de fens. Aquest fet és on precisament radica un dels problemes: «Algunes persones que no paguen fems i, per tant, no poden accedir a la instal·lació són les que acaben deixant residus als camins o en espais no autoritzats». En aquest sentit, els punts més afectats són voreres, accessos a la deixalleria i trams tan transitats com el de la rotonda de l’Hostal a Cal Dimoni.
SANCIONS I RESPONSABILITAT
L’Ajuntament recorda que no pot “posar un policia darrere cada persona” i que, mentre es gestionen les sancions corresponents, el personal municipal ha de retirar constantment bosses i abocaments de la via pública. Alhora, destaca que “hi ha molta gent de fora vila que ho fa molt bé, que recicla correctament i que utilitza la deixalleria amb normalitat, guiada pels operaris». «El nou espai reuneix totes les condicions per a la gent conscienciada que vol fer les coses ben fetes», apunta.
La batlessa fa una crida als usuaris: «És imprescindible que la gent sigui responsable perquè entre tots tenguem un municipi millor»

