Skip to content
ActualitatAlgaidaDestacat

La «misteriosa desaparició» de la bolla de Cura modifica l’skyline del Pla de Mallorca

Des de fa dècades, la bolla del radar del puig de Randa, al Santuari de Cura, s’ha convertit en una imatge icònica del paisatge del nucli de muntanya, Algaida i ha esdevingut en l’imaginari col·lectiu l’skyline de tot el Pla de Mallorca. És un símbol «discret» però inconfusible de la presència de la tecnologia en el nostre entorn. Aquesta setmana, però, la bolla ha desaparegut temporalment.

Precisament per tot plegat, no ha passat desapercebuda la seva desaparició. La bolla no hi és i com no podia ser d’altre manera ha aixecat tota casta de congetures i hipòtesis entre els veïnats del Pla que se’n han adonat i especialment entre els del municipi d’Algaida. La coincidència amb els dies de vent que hem tingut aquests últims dies ha provocat comentaris entre els veïns, fins al punt que alguns han arribat a assegurar que la bolla “va caure pel vent”. Consultada per aquest digital, la batlessa d’Algaida, Margalida Fullana, ens confirma que «en el poble hi havia gent comentava que la bolla ha caigut per la ventada».

Fins i tot a alguns municipis de a contrada n’hi ha que han arribat a pensar que la bolla desapareixerà per sempre més. «Mira si quedarà bé el puig de Randa sense bolla després de tants d’anys», diuen.

Res més lluny de la realitat: la seva retirada és estrictament tècnica, tot i que, sens dubte, ha deixat un buit visual que crida l’atenció perquè altera una estampa quotidiana.

El motiu és que es duen a terme tasques de manteniment del radar primari d’ENAIRE, l’empresa que gestiona la navegació aèria de l’Estat per AENA. La bolla, la coberta del radar, s’ha baixat a terra per a poder fer aquestes tasques de manteniment a la instal·lació i es preveu que durin uns sis mesos.

La complexitat de l’operació ha obligat a demanar un permís especial al Consell de Mallorca per pujar una grua de grans dimensions fins al santuari. Així, la grua va haver de pujar per l’estreta carretera i passar pel nucli de Randa.

Des d’AENA han assenyalat que s’ha instal·lat un radar temporal que servirà per cobrir el cel illenc mentre es faci el manteniment del radar de Cura.

Les instal·lacions d’AENA-ENAIRE a Cura són importants per al control del trànsit aeri de les Illes Balears. Allà dalt hi ha el radar de vigilància primari i secundari (PSR/SSR) d’Algaida, una instal·lació, com hem dit gestionada per ENAIRE, que ajuda a vigilar i coordinar els avions que passen pel nostre espai aeri.

El seu emplaçament, a 538,4 metres d’altura, li permet tenir una àmplia visió sobre Mallorca i la mar que l’envolta. El radar forma part d’una xarxa estatal essencial per garantir la seguretat i el bon funcionament dels vols a les Illes.

La bolla s’instal·là allà a principis dels anys 90 i tot i que molta gent la considerà un nyap les queixes no foren massa públiques. Aquí reproduïm una entrevista publicada a Es Saig el juny de 1993, quan feia pocs mesos que s’havia fet la instal·lació de la bolla.

Back To Top